איך לקרוא תוויות מזון?

הוא עיון בתווית המזון שבגב האריזה. תווית המזון מספקת לנו מידע חשוב, לעיתים הכרחי, לגבי המוצר, מבחינת הרכבו, איכותו וטיבו. הנה הסבר מקוצר כיצד לקרוא את הנתונים ואיך להבין את פשרם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
אשא מביטה על קופסת דגני בוקר

אלה חן – תזונאית קלינית, מתמחה בתזונת ספורט והשמנה, קואצ׳רית לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא

רכיבים

כאשר אנחנו קוראים את רשימת הרכיבים על מנת לדעת מה מכיל המאכל שלפנינו – חשוב לדעת כי הרכיבים רשומים בסדר יורד. משמע הרכיב שנמצא בכמות הגדולה ביותר יופיע ראשון. כך – על מנת לדעת למשל אם לחם כהה הוא לחם מלא – נבחן את הרשימה. אם הרכיב הראשון שכתוב הוא קמח לבן, ברור שהוא לא עשוי מקמח מלא אלא מתערובת של קמחים.

טבלת ערכים תזונתיים

כאשר אנו באים לבחון ערכים כגון קלוריות, כמות פחמימות, חלבונים ושומנים, אנחנו צריכים לסווג את מוצר המזון לאחד מאבות המזון – פחמימה, חלבון או שומן. אב המזון הנמצא בכמות הגדולה ביותר במאכל הוא זה שיקבע את הסיווג.

פחמימה

הערך הראשון שמומלץ לבדוק במאכל פחמימתי הוא הסיבים התזונתיים. ככל שכמות הסיבים תהיה גבוהה יותר – ספיגת הסוכר (שממנו מורכבת הפחמימה) תהיה מתונה יותר, או במילים אחרות – בעלת ערך גליקמי נמוך יותר.

חלבון

בבדיקת מאכל עתיר חלבון מומלץ לבדוק את כמות החלבון המתקבלת בפועל. כלומר פר מנה, ולא כמות ל-100גרם. כמו כן כדאי לבדוק אחוז שומן כאשר הדבר נוגע למוצרי חלב. מומלץ לא לרכוש 0% שומן, מאחר והשומן במוצרי החלב גורם להתרוקנות איטית יותר הקיבה ולכן לקפיצה מתונה יותר של סוכר החלב – הלקטוז. כמו כן מוצרים דלי שומן רבים מכילים כמות גדולה של סוכר.

שומן

מומלץ לבדוק את הרכב השומנים. שומן רווי (שמקורו מן החי וקיים גם בשמן קוקוס), בלתי רווי (שהוא שומן מן הצומח), ושומן טראנס. במוצרי חלב יש שומן טראנס באופן טבעי בכמות נמוכה. רוב שומן הטראנס במאכלים, בעיקר בפחמימות המכילות מרגרינה, נוצר בתהליך מתועש שעובר שומן צמחי – והוא בעל השלכות בריאותיות מזיקות על רמות השומנים בדם.

חומרים משמרים, ​חומרי טעם וריח ותוספי תזונה

כל אלה מסומנים באות E ומספרים שונים. מומלץ לבחור מאכלים עם רשימה מקוצרת. כמה שפחות מכל אלה.

אלרגנים

על כל מוצר יהיה מצויין האם הוא מכיל רכיב אלרגני כזה או אחר.

כמה נקודות חשובות

  • המונח ללא תוספת סוכר לא מרמז על מוצר דיאטטי, לא אומר שהוא ללא סוכר ובוודאי לא אומר שהוא בריא. זה אומר שהוא יוצר ללא תוספת של סוכר, מעבר לכמות הסוכר הקיימת במוצר באופן טבעי. לדוגמה ריבות, מיצי פרי , עוגיות שונות המכילות פחמימות – שמורכבות מסוכר. לתשומת לבכם.
  • מוצר קל/לייט או מופחת – הכוונה שמכיל ⅔ מהכמויות של מוצר רגיל. אין זה אומר בהכרח שהמוצר דל קלוריות.
  • מוצר דל או דיאט – אכן מחויב על פי החוק להכיל פחות. קלוריות/נתרן/כולסטרול…

רוצים לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שלנו

ארוחות מוכנות עד הדלת

ללא אלרגנים

ללא גלוטן

דילוג לתוכן