לזכר נס פח השמן

וסגולות שמן הזית

חג חנוכה נחגג בימים אלו, עם הרבה אורות מסביב. וכיאה לחג המציין את נס פך השמן, הוא נחגג עם מאכלים ספוגים בלא מעט שמן. אם בעבר רווחה הדעה ששמן הוא האויב – הרי שכיום ברור כי הדבר לא בהכרח נכון. יש סוגים שונים וישנם הבדלים באיכות ובאופן השימוש של כל אחד מהשמנים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
בקבוקי שמן וקערית זיתים

אלה חן – תזונאית קלינית, מתמחה בתזונת ספורט והשמנה, קואצ׳רית לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא

מלך השמנים
– הוא לא אחר מאשר שמן הזית. והנה 6  עובדות אודותיו.

  1. איכות שמן זית נקבעת על פי תהליך הייצור ועל פי רמת חומציות.
  2. שמן זית איכותי מיוצר בסחיטה ע"י מכבש, ללא חימום. התהליך נקרא כבישה קרה.
  3. כתית מעולה – האיכות הגבוהה ביותר של שמן זית. בעוד שמן זית בדרגת כתית הוא עד 2% חומציות וללא פגם ארגונולפטי (טעם וריח), כתית מעולה הוא עד 0.8% חומציות.
  4. דרגת חומציות היא קריטריון נוסף לאיכות השמן, כאשר היא נקבעת בבדיקות כימיות שונות ומסמלת את כמות חומצות השומן החופשיות הקיימות בשמן. ככל שהדרגה נמוכה יותר – השמן איכותי יותר.
  5. יתרונות בריאותיים מרכזיים של שמן הזית: השפעה חיובית על פרופיל השומנים בדם, נוגד דלקת, נוגד חמצון ומשפר תפקוד לב וכלי דם.

השמן מומלץ לשימוש בעודו קר על מנת לשמור על הארומה הנפלאה שלו. אך מאחר והוא בעל נקודת רתיחה גבוהה יחסית, הוא גם מתאים לטיגון עמוק. מומלץ לקצר כמה שיותר את משך זמן הטיגון על מנת שהשמן לא יגיע לנקודת העישון שלו, שבה נוצרים חומרים רעילים.

3 הבדלים בין קנולה לשמן זית:

  1. קנולה הינו חסר טעם בעוד לשמן זית טעם דומיננטי.
  2. שמן קנולה מכיל אומגה 3 ו 6, בעוד שמן זית מכיל ריכוז גבוה של אומגה 9.
  3. שמן קנולה מופק מלפתית – צמח ממשפחת המצליבים, בעוד שמן זית מופק, כמובן, מזיתים.

הידעת?
בעבר נקשרה רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם ישירות לצריכת שומן בתפריט היומיומי. אך כיום ברור כי דווקא לצריכת סוכרים פשוטים השפעה משמעותית יותר על רמת הטריגליצרידים בדם.

רוצים לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שלנו

בוחרים 6 ארוחות

סוגרים מארז

ומזמינים

דילוג לתוכן